8.6 C
Slovakia
nedeľa, 29 novembra, 2020
Home Reporty Polish Jazz 1918 - 2018 - súčasný poľský jazz sa zastavil v...

Polish Jazz 1918 – 2018 – súčasný poľský jazz sa zastavil v Bratislave

autor: Daniel Hevier ml.; interpreti: Wacław Zimpel & Tomáš Prištiak; Młynarski masecki jazz band; 21.09.2018 – A4 – Bratislava

Wacław Zimpel a jeho sólový koncert v A4.

Oslavy nezávislosti Poľská prebehli jazzovým turné, ktoré nebolo celkom zvyčajnou cestou. Putovala idea a rôzni poľskí interpreti sa spojili na rôznych miestach s hudobníkmi z Vyšehradu. Jednou zo zástaviek bola bratislavská A4.

Poľský jazz prežíval svoje najlepšie obdobia v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch. Mená ako Krzysztof Komeda, Jerzy Milian, Zbigniew Namysłowski prenikli aj za veľkú mláku. Štýlové vyvinutie sa do autentickej podoby malo opodstatnenie pre väčšiu kultúrnu slobodu. Kým v Československu sa kládli rôzne prekážky pri interpretácii a tvorení hudby inšpirovanej západnými vplyvmi, Poliaci k tomu pristupovali voľnejšie. Klubový život prekvital bez dogmatických pravidiel. Dôkazom bolo už len fungovanie Poľského inštitútu v Bratislave, kam sa chodilo obdivovať tvorba poľských skupín. Poľský jazz z tohto obdobia má výsostné postavenie na európskej scéne. Podľa mnohých prevyšuje francúzsky, nemecký či holandský jazz.

Európska škola sa síce môže konfrontovať s americkou, ale nikdy nebude mať také veľké zázemie. Treba spolupracovať, kooperovať, networkingovať. Túto ambíciu veľmi dobre uchopili organizátori koncertnej prezentácie Polish Jazz 1918 – 2018. Pri príležitosti stého výročia nezávislosti Poľska išli prezentovať hudbu k svojím vyšehradským susedom. Ich zámer spojiť Bratislavu, Budapešť a Prahu s poľskou hudbou im jednoznačne vyšiel. V každom tomto meste vystúpili poľskí hudobníci s domácimi umelcami. Kritérium výberu účinkujúcich bol zmysel pre experiment a vzťah k improvizácii. Abstrahovať sa od konzervatívnosti – aj keď nezavrhovať tradície, vylúhovať samoúčelnosť a nahradiť ju experimentovaním.

Tieto vlastnosti v sebe spája Wacław Zimpel. Tí, čo pravidelne navštevujú zahraničné festivaly orientované na experimentálnu a alternatívnu tvorbu, sa s ním mohli stretnúť napr. na holandskom Rewire. Známym sa stal pre svoje sólové projekty či so spoluprác s rôznymi free jazzovými muzikantmi, medzi inými aj s Jamesom Holdenom z The Animal Spirits.  

V Bratislave vystúpil v dvoch podobách – v sólovej a kooperačnej. Z tej prvej predstavil skladby z albumu Lines, v ktorých harmónia obsahuje minimalistické štruktúry a melódia zase spája rôzne etnické vplyvy. Zaobalené do elektronických plôch. Do priestoru vnikla takmer spirituálna atmosféra v niečom tak pripomínajúca tibetskú hudbu, pre ktorú je dôležitá kombinácia bicích a dychových nástrojov.

Wacław Zimpel – live Bratislava 2018

Zimpel vystaval komunikatívnosť s publikom práve na týchto dvoch elementov. Svoj hlavný nástroj – klarinet – striedal s dvojačkou (dvojpíšťala), mechanickým klavírom a s elektronickými mašinkami, kedy loopovaním dosiahol meditatívny charakter idúci až na hranicu tanečnej hudby. Po prestávke sa k nemu pridal Tomáš Prištiak z Tante Elze v spoločnej improvizácii. Dvojdňová skúška sa pretavila do zaujímavého výsledku, ktorý by stál za to byť zopakovaný.

Contemporary jazz nahradila, dalo by sa povedať, historicky poučená interpretácia. Ale iba v úvodzovkách, pretože to, čo robia Marcin Masecki a Jan Emil Młynarski v Młynarski  Jazz Band sa odkláňa od tradície. S rešpektom prinášajú poctu priekopníkom poľských jazzových ansámblov. Vracajú sa do obdobia predvojnovej Varšavy, ktoré bolo rozkvetom pre jazzových hudobníkov. Myšlienku uchopili a moderne spracovali na albume Noc w wielkim mieście.

Z dovtedy pozorne počúvajúcich návštevníkov sa stali tanečníci dobového cat walku. Bratislavská A4 sa premenila na dobovú tančiareň, z ktorej sála živelná atmosféra. Jednoduché témy sprevádzané unisono dychovou sekciou ozvláštnil takmer deklamovaný spev Jana Emila Młynarskeho. Hudobníci predvádzali humorne vypointované motívy, tak charakteristické pre poľský jazz, ktoré do dokonalosti predvádza napríklad v súčasnosti veľmi obľúbená formácia Mitch and Mitch.

A to, že tento koncert bol absolútne protichodný s dvoma prechádzajúcimi vystúpeniami, vôbec nevadilo. Kto chcel, styčný bod našiel – odvahu robiť veci inak. Projekt Polish Jazz 1918 – 2018 ukázal, že v súčasnom globálnom hudobnom svete sú mantinely zbytočným obmedzením. Veď samotný jazz vyrástol na búraní štýlových, rasových, etnických aj generačných hraníc.

Młynarski Jazz Band – live Bratislava 2018

Projekt Polish Jazz 1918 – 2018 vznikol vďaka organizátorom z Centra umeleckého diania Firlej vo Vroclave. Podporený bol z Ministerstva kultúry a národného dedičstva Poľskej republiky v rámci dotačného programu Inštitútu Adama Mickiewicza s názvom Kultúrne mosty.