8.6 C
Slovakia
nedeľa, 20 septembra, 2020
Home Reporty Steve Seasick sa túlal po areáli a videl analogické výjavy na druhom...

Steve Seasick sa túlal po areáli a videl analogické výjavy na druhom dni Pohody

IMG_7685Bažant Pohoda 2014 – 10. – 12. 07. 2014 – Letisko Trenčín – Trenčín

Pred začatím festivalu mnohí zaregistrovali kampaň Pohody, ktorá zverejnila na plagátoch a bilboardoch vystrihovačky, z ktorých ste si mohli “poskladať svoj vlastný program”. A naozaj ste si mohli “vlastnú pohodu” vytvoriť v rôznorodom celodennom cykle.

Už od rána na vás čakal v areáli bohatý program, v ktorom ste sa mohli napríklad dozvedieť ako chutí pivo na x spôsobov, posedieť pri literárnej čítačke, naučiť sa kóšer variť s tradičnou židovskou kuchyňou, pozrieť si so svojimi deťmi bábkové predstavenie, alebo absolvovať tanečný workshop a naučiť sa divoké kreácie na večernú párty s Azealia Banks.

Bažant Pohoda – trailer 2014


 

Na menších stagoch sa počas druhého dňa predstavil napríklad rumunsko – slovenský Gonsofus so svojim tanečným lo-fi, Divé Maky prezentovali rómsku kultúru v jej temperamente hneď v niekoľkých predstaveniach, neurózne WWW s hosťom Pavlom Fajtom lámali divokými beatmi a psychosomatickými poémami vedomie mnohým poslucháčom. Aj ten “najmenší” koncert si našiel svoje publikum.

Divé Maky – Nasvalo Som


 

Unikátne spojenie našej najlepšej rytmiky a najfrenetickejšieho hip hopového frázovania ponúkli Martin Valihora a Vec. V ich hodinovom programe sa prelínal hudobný charakter medzi funkyold school hip hopom  osemdesiatich rokov. Do Valihorových breakov veľmi nenútene zapadol Vecov scratching a freestyle. Mnohé časti vznikali spontánnym improvizačným spôsobom, čím je každé ich vystúpenie neopakovateľnou udalosťou. Ako hosť sa predstavil Škrupo, ktorý sa obdivuhodne rýchlo “vyliečil” z prednočného žúru.

Martin Valihora & Vec – live in Bažant Pohoda 2014


 

Ivan Mládek a jeho Bandjo Band si zas prišli zaspomínať na staré dobré časy českého trampingu a predviedli nesmrteľné klasiky, ako “Jožin z Bážin”, “Jez”, či “Zkratky“. Mnohí boli veľmi príjemne prekvapení z ukrajinského dua Zapaska, ktoré pre slovenský trh objavila Šina zo Slnko Records. Ich indie pop otvára nové brány elektronickému pesničkárskemu minimalizmu.

Zapaska – Nespodivano


 

Kým každé vystúpenie ukrajinského interpreta bude v súčasnom období vnímané s politickým pozadím, africkí hudobníci budú ešte dlho viazaný na genocídu svojich národov. Africký kontinent dlho mátal krvavý tieň občianskych vojen, biedy, hladomoru a úkoria. Je neuveriteľné, ako rýchlo sa s tým dokážu vyrovnať jej obyvatelia a svoju zásluhu zohráva aj hudba, ktorá je dôležitým aspektom každého Afričana. Kongský hudobník Jupiter Bokondji vyrastal v Nemecku, kde objavil západnu populárnu hudbu, ako Rolling Stones, či Deep Purple. Okolo roku 1990 založil skupinu Okwees International, ktorá pôsobí dodnes v medzinárodnom zložení. Z ich energickej hudby ide silný tok prirodzeného rytmu s plynulou entropiou. Na trenčianskom letisku predstavili hyper rezolútne skladby, v ktorých sa odrážali drásajúce gitarové riffy s funky podmazom a tradičnými melódiami, čím vznikla moderná podoba world music s prítomným pocitom Jamesa Browna.

Jupiter & Okwess International – live 2012


 

Blues bol vždy skôr doménou životných outsiderov, pre ktorých predstavoval spoveď, akurát miesto farára to bolo publikum, ktoré bolo ochotné počúvať ich celoživotnú púť, hriechy a omyly. Steve Seasick bol ešte donedávna tulákom, ktorý putoval po Amerike a žil životom svojich dávnych hudobných predkov. Jeho život sa dramaticky zmenil, potom čo si jeho neskutočne silný prejav všimli nahrávacie spoločnosti, ktoré mu dali životnú šancu. Steve si ju nesmierne užíva, cestuje po svete, nahráva skladby a vystupuje po festivaloch. Nástroje, ktoré si sám vyrába (trojstrunová, či jednostrunová gitara s rezonančnou skrinkou) majú svoju dušu a nezameniteľný charakteristický zvuk. Zaujímavým úkazom bol aj jeho bubeník, ktorý hral na zdevastovaných bicích nástrojoch ako o život. Steve potvrdil svoju túlavú povahu aj na Slovensku, keď ho mohli ľudia zastihnúť ako si v areáli vychutnáva koncerty kapiel a rôznych workshopov.

Steve Seasick – live in Bažant Pohoda 2014


 

Britské ska  sa stalo ekvivalentom jeho jamajskej podoby, usadeninou, ktorá ho robí korenistou, ale vo svojej adaptácii až tak neštípe. No mnohé britské kapely zachovali jeho autentickosť aj napriek pridaniu ďalších elementov. The Selecter boli dôležitou súčasťou druhej ska vlny, ktorá fatálnym spôsobom ovplyvnila robotnícku mládež a hnutie skinheads. The Selecter spustili rýchly uragán, v ktorom oscilovala dychová sekcia s výraznou basgitarou, ktorá bola dôležitou súčasťou dvojtónového akcentu. Čiperná šesťdesiatnička Paulina Black so svojim hlbokým vokálom, ukázala ako môže byť ska kľúčom k celoživotnému entuziazmu.

The Selecter – Missing Words


 

Naopak hviezdna Azealia Banks ponúkla asi najpovrchnejšie vystúpenie z tohtoročnej Bažant Pohody. V honosnej, nabláskanej, no v ničom zaujímavej diskotéke natriasala neustále svoje telo, skôr sa mala sústrediť na rozvibrovanie vlastného hlasu, ktorý možno skrýva nejaký potenciál, ale Azealia s ním nevie naplno narábať. V sľubnom úvode sa jej hlas v megafóne ozýval v zaujímavej ozvene, ale postupne táto siréna prechádzala do slabej intonácie. Po polhodine zmizla z javiska a nechala tam iba svojho DJa, ktorý prúdil zábavu až do konca vystúpenia.

Azealia Banks – Yung Rapunxel live in Bažant Pohoda 2104


 

Našťastie táto nepríjemná pachuť dlho nezostala v ušných bubienkoch, keď tento zlý dojem napravila britská skupina Travis so svojim romantizujúcim britpopom. Dvojhodinový koncert ponúkol známe piesne a príjemné empatické vystupovanie, počas ktorého ľudia cítili, že kapela sa medzi nimi cíti naozaj dobre. Travis majú schopnosť napísať dobrú rádiovú skladbu s elegantným anglickým textom, ktorý si môžu spievať aj ľudia v zahraničí. Z kapely nejde toľko arogancie ako z Oasis, ani dravosť Blur a už vôbec nie epickosť Coldplay. Sála z nich ľudskosť a aražnovaná jednoduchosť. Počas ich koncertu sa mnohí cítili, ako na britskom pobreží, kde sa na nich usmievajú večne bezstarostní bradatí chlapci, ktorí však vedia aj popremýšľať o súčasnom svete.

Travis – live in Bažant Pohoda 2014


 

Jednou z najväčších udalostí piatkového hracieho dňa bolo vystúpenie nemeckého zoskupenia Moderat, ktoré  nadväzuje na slávnu berlínsku scénu osemdesiatich rokov. V ich tvorbe sa prelínajú agresívne syntetizátory s basovým nábehom, pokojným crescendom a to bez žiadnej pasivity, ale s naliehavosťou elektronického podmazu, bez ktorého by ich skladby zneli v popovom duchu.

Moderat – live in Bažant Pohoda 2014


 

Intímnejším zážitkom bolo skoro až transcendentálny prehovor Johna Parisha a jeho sprievodnej skupiny. Koncert bol nabitý ambientnou atmosférou a hlukom, ktorý je jedným z jeho najväčších výrazových prostriedkov. Koriguje ho rôznymi uličkami, či už elektronickými slučkami, alebo inštrumentálnym oparom. John Parish je známy predovšetkým ako objaviteľ PJ Harvey, no jeho vlastné koncerty sú vzácnosťou, keďže je ako producent neustále zavalený žiadosťami o spoluprácu. V Trenčíne predstavil album Screenplay, ktorý je zostavenou kolekciou filmovej hudby,  pozostávajúcou zo šiestich snímkov, na ktorých spolupracoval.  John miluje bicie nástroje, naživo na nich hrá už iba sporadicky, ale vždy si dá záležať, aby boli v jeho piesňach začlenené pestré rytmické štruktúry. Aj, keď má klasické vzdelanie s artificiálnou hudbou sa príliš nestotožňuje, preto nejde po zaužívaných formách, skôr s nimi rôzne experimentuje a narúša ich tabu.

John Parish – Screenplay


 

Nemecké zoskupenie De Brandt Brauer Frick rozšírené o desaťčlenný symfonický orchester zinscenovalo magický realizmus v európskom poňatí. Formálnosť v ich hovorenom prejave nahradili v hudbe živelnosťou, vďaka hypnotickým gradačným prvkom. Ich analogické unisono bolo postavené na melodických intervaloch, ktoré násobili rytmické nuansie marimby, či basové linky trombónu. Vypreparovaný klavír dláždil cestu k ďalšiemu poslucháčskemu dobrodružstvu. V celkovej interpretačnej koncepcii spájali nástroje melodické aj rytmické cítenie do polyrytmického celku, ovplyvneného jazzom, či detroit technom.

De Brandt Brauer Frick Ensemble – live in Bažant Pohoda 2014


 

Pre ľudí, ktorí sa chceli zabávať až do neskorých ranných hodín boli ešte pripravené sety od B – Complexa, Jimmyho Pé a “tichá diskotéka” od holandského projektu Silent Disco DJ.

| autor: Daniel