8.6 C
Slovakia
nedeľa, 27 septembra, 2020
Home Reporty Temný večer s Cradle of Filth a ich súputníkmi

Temný večer s Cradle of Filth a ich súputníkmi

Cradle of Filth, God Seed, Rotting Christ, Dark End – 13.12.2012 – MMC Bratislava

Na svetovom turné Cradle of Filth sa stretli skupiny, ktoré majú spoločný záujem o okultné záležitosti, čo sa premieta do ich temnejšieho hudobného myslenia. Aj vďaka tomuto turné mohla zažiť Bratislava zaujímavý pohľad do black a dark metalovej scény.  

Ako prvá sa predstavila talianska kapela Dark End, ktorá spojila vo svojom vystúpení gitarové riffy so symfonickým vyznením. Kvôli skorému začiatku ľudia stále iba prichádzali a naplno si vychutnali až známu grécku skupinu Rotting Christ. Tá začala veľmi svižne a počas celého koncertu pôsobili sviežo. Napriek virtuozite nemali skladby v sebe prílišné zvraty, keďže boli založené na tvoj a štvorzvukoch so striedaním akcentom na poltónových intervaloch. Pesničky mali svoju energiu no pôsobili príliš predvídateľne. Aj vďaka temperamentnej povahe týchto Grékov pôsobil koncert veľmi energicky.

 

Rotting Christ v Bratislave

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=M557lDI1rW0&feature=youtu.be’]

 

God Seed sú na scéne iba krátko, ale už stihli získať veľké renomé. Black metaloví priaznivci ich dobre poznajú ešte z pôsobenia v kultovej skupine Gorgoroth, kde pre osobné nezhody odišla časť skupiny a založila tento projekt. V tomto roku vydali debutový album s názvom “I Begin“, ktorého repertoár sa stal aj kmeňovou zložkou koncertu. Už na albume dokázali, že vedia spraviť skladby, ktoré môžu hýbať s rýchlosťou svojho žánru, ale aj piesne v ktorých nevybočia zo stredného tempa.

V Bratislave sa držali strednej rýchlosti. Aj, keď gitaristi mydlili jeden riff za druhým, predovšetkým vokál Gaahla zoslabil skladby do mierneho tempa, čo bolo veľmi zaujímavé. Na prvé počutie ťažkopádne kompozície , mali aj vďaka tomu veľkú atmosféru. Tú skupina postupne dávkovala až sa nakoniec mnohí zhodli, že toto bol predčasný vrchol večera.

Najväčšiu zásluhu na tom mal spevák Gaahl, ktorého gestá budili hrôzu a rešpekt. Keď pomaličky prechádzal rukou a potom náhle zastal a dlhým pohľadom na vás ukázal, zamrazilo z toho.  God Seed napriek dobre vystavanému koncertu, neponúkli žiadnu významnú vizualizáciu, ktorou sú tak povestný. Na väčších koncertoch si dávajú záležať, aby sa aj ich pódium zmenilo na malé inferno. Bratislava asi pre nich nebola tak dôležitá, aj keď Gaahl niekoľko krát vyzdvihol bratislavské publikum.

Podcenenie vizualizácie sa týkalo každej kapely, vrátane headlinera Cradle of Filth. Tí zahrali na skromne upravenej scéne, kde najväčšiu pozornosť pútal iba veľký banner. Bez vizualizácie, či videoprojekcie odohrali skoro hodinový koncert, ktorý mnohí prijali rozporuplne.

Novinkou The Manticore & Other Horrors sa vrátili retrospektívne k svojim začiatkom, aj keď svoj symfonický gothic metal posúvajú stále ďalej. V nových skladbách je viac gitár na úkor orchestrálnych plôch. Hlavnou zmenou je aj využitie Daniho vokálu, ktorého potenciál nie je v nových  nahrávkach využívaný v plnej miere. Skôr pôsobí, ako čerešnička na torte. Aj v Bratislave bol jeho škrekot skôr fermátou, než plnohodnotným začlenením v skladbách. Škrekot aj hlboké ručania vytiahol iba v určitých momentoch. Robil to v častiach, kde mali viac vyznieť gitarové a symfonické plochy.

Cradle of  Filth v Bratislave

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=2Iuh3dyLz-8&feature=youtu.be’]

 

 No najväčší problém Cradle of Filth spočíva v tom, že nevedia preniesť atmosféru štúdiových nahrávok do koncertnej podoby. V štúdiu si nastavili latku privysoko, keďže sú nástroje perfektne zaranžované a načasovanie motívov je dobre prešpekuľované.

 V koncertnej interpretácii to kapela nevie skĺbiť.  Najmä symfonické časti sú príliš ploché a vyumelkované. Klavírne motívy boli v Bratislave prezvučené a klávesový zvuk farebne neladil s ostatnými nástrojmi.

Treba však oceniť, že kapela sa snažila a ako prídavok pripravili až štyri skladby. Celkovo mali najväčší úspech skladby z  kultových albumov “Dusk…And Her Embrace” a “Cruelty And The Beast“. A najvýraznejšie zarezonovala skladba “Her Ghost in the Fog“.