8.6 C
Slovakia
streda, 25 novembra, 2020
Home Reporty Zapriahnutý trojvokál bol zatienený kontrapunktom Stratovariusu

Zapriahnutý trojvokál bol zatienený kontrapunktom Stratovariusu

stratovarius-amarantheStratovarius, Amaranthe a Seven Kingdoms – 24.03.2013 – Majestic Music Club – Bratislava

Po sobotňajšom energickom vystúpení švédskej legendy Sabaton uzatvoril víkend ďalšie škandinávske metalové podanie. Spoločné európske turné StratovariusAmarathe doplnila americká skupina Seven Kingdoms, ktorá v Bratislave otvárala večer.

Hlboký speváčkin hlas podporili energické gitarové riffy a rytmická strojová presnosť. Skladby boli založené na vokálnom prednese Sabriny a podporené výrazným rytmom.  Piesne odsýpali jedna za druhou, čím chcela skupina maximálne využiť svoj hrací čas, ktorý bol niečo pod pol hodinku. Bol to poctivo odohratý koncert bez zbytočných rečí, aj keď ničím výnimočný.


S nasledujúcou skupinou Amaranthe prišlo viac teatrálnosti, ktorá začala už symfonickou introdukciou.  Aj, keď pri metalových skupinách ide často aj o divadelné podanie a určitú pózu, Amarathe príliš balancovali na hranici gýču a komercionalizácie.

tri vokály mali presne rozdelené party v jednotlivých výškach. Krásna speváčka Elize na vysokých opätkoch ponúkla svoj podmanivý mezosoprán, stredy ovládol Jake K  a basové časti interpretoval Andreas, ktorý ich ozvláštnil svojím chrapľákom. Aj, keď má Elize  silný hlas, niekedy na neho príliš tlačila a preto jej výšky kĺzali a škrípali.  No najväčší problém v kompozíciach bola ich  prekomplikovanosť. Niekedy by stačilo nechať vyznieť jeden dobrý melodický nápad a nie ho zastrieť ďalšou melódiou.

Amarathe – live in Bratislava

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=jGNcS9JTr5c’]


 

V inštrumentálnom podmaze najviac pozornosti pútala basgitarová linka Johana Andreassena, ktorá zatienila gitaru v intenzite. Rýchlym vybrnkávaním striedal tvrdé riffy, ktoré sa priblížili k podstate rytmickej gitary.

Tým, že skupina mala až troch spevákov, vokál menil charakter skladieb. Keď spieval Jak K skĺzla hudba do nu metalu, keď Eliz tak zas do symfonickejšej podoby a keď Andreas tak do  thrash metalu. Napriek tejto zaujímavej kombinácii to pôsobilo až moc nesúrodo. Fínska metalová scéna si potrví na jej melodickú odnož a na krásne vokalistky s dobrým hlasovým prejavom. S celosvetovým úspechom Tarjy preto začali mnohé skupiny kalkulovať. Preto zostal z Amaranthe pocit akejsi neúprimnosti. Skupina však pôsobila bezprostredne a po podaní rúk s divákmi sa ešte stihla rozlúčiť prídavkovým materiálom.


Po dlhšej prestávke s nastaveniami technických parametroch mohla začať fínska power metalová legenda Stratovarius. Tá sa na Slovensku už predstavila v rámci jediného ročníku Masters of Rock. Po atmosférickom intre začali energickou Speed of the Light v ktorej prevetreli gitarové hmatníky  a vystriedali všetky prstové polohy.

Stratovarius – live in Bratislava 2013

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=JHi8ONm1xmg’]


 

Stratovarius predstavili aktuálny album Nemesis s ktorým sa vracajú opäť k silným nápadom, keď predchádzajúcim počinom vyčítali kritici príliš jednoliatu formu. V Bratislave ponúkla skupina technicky náročný metal s ekvilibristickými časťami. Sólová gitara predviedla rýchle trioly okorenené arpeggiami a jej rytmický ekvivalent harmonizoval s klávesovými akordmi.

Stratovarius – live in Bratislava 2013

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=YCMxrWa6t24′]


 

Práve klávesy boli v mnohých skladbách dôležité, keď mnohé hlavné motívy sú v jeho zvuku. Jens Johansson za klávesmi rýchlo menil zvuk nástroja, raz vytiahol kryštálovo čistý zvuk, inokedy pripomenul čembalom barokové obdobie a inšpiráciu Johanom Sebastianom Bachom. Keďže v skupine pôsobia akademicky vzdelaní muzikanti nikoho neprekvapilo, keď sa často pretli kontrapunktické časti gitár a klávesov. Celkovo bol zvuk až príliš vytiahnutý, vďaka čomu boli niektoré časti až príliš nahlas. Stratovarius sa predstavili v dobrej forme a ich fanúšikovia sú radi, že spevák  Timo Kotipelto sa definitívne rozhodol dať prednosť kapele pred vlastnou sólovou kariérou.

| autor: Daniel