8.6 C
Slovakia
sobota, 19 septembra, 2020
Home Reporty Znovuoživený kult, upíri aj rockoví muzikanti na Viva Musica 2014

Znovuoživený kult, upíri aj rockoví muzikanti na Viva Musica 2014

viva_musica_logoViva Musica! 2014 – 21. – 28.06.2014 – Bratislava

Jubilejný desiaty ročník festivalu Viva Musica! ponúkol opäť zaujímavú dramaturgiu  pre širokú verejnosť. Počas jedného týždňa predstavil niekoľko podôb vážnej hudby v modernom koncipovanom programe.

Kým väčšina kultúrnych inštitúcii iba debatuje a rozoberá problematiku kultúrnej gramotnosti na Slovensku, Viva Musica s efektnou efektivitou reflektuje súčasný svetový trend okolo artificiálnej hudby. Jej organizátori už dávno zistili, že nestačí iba priniesť špičkových umelcov, ale treba aj kvalitne vedieť spropagovať vlastný obsah. Počas desiatich rokov sa im takto podarilo uviesť takmer 150 interpretov a umeleckých súborov.

Viva Musica – teaser 2014


 

Desiaty ročník ponúkol pestrofarebnú mozaiku vážnej hudby,  hneď introdukčné predstavenie Sen noci svätojánskej v známom spracovaní Felixa Mendelssohn  Bartholdyho a v atraktívnom hereckom obsadení (Csongor Kassai, Sabina Laurinová atď.) bolo uvedené na hlavnom námestí bez vstupného. Ďalšími zaujímavými podujatiami bola obľúbená Mozartova opera Čarovná flauta v netradičnej bábkarskej adaptácii, koncert výnimočného slovenského virtuóza Dalibora Karvaya so súborom súčasnej hudby Quasars Ensemble, gala koncert Viva Opera s našimi najjagavejšími opernými hviezdami (Štefan Kocán, Adriena Kučerová, Miroslav Dvorský, Jana Kurucová, Dalibor Jenis), či spojenie sveta klasickej a populárnej hudby v projekte Korben Dallas Symphony.

Korben Dallas & Sinfonietta Bratislava – Dotýkaj sa mojej tváre


 

Headlinerom desiateho ročníka bol španielsky kontratenor Xavier Sabata, ktorý uviedol svoj projekt Händel a his Bad Guys.  V ňom predstavil veľmi extatickým spôsobom niekoľko záporných charakterov z opier anglického barokového majstra G.F. Händla. V hudbe tohto skladateľa sa síce odráža aj nepochybne mnoho manier a stereotypov, no bez živej vášne by iste neprežila toľké roky. U Händla boli kastráti rozmaznávanými pridamonami, no jeho kráľovská hudobná akadémia bola vzorom aj pre istý spevácky estetický ideál. Určila nielen vokálnu techniku, ale aj charakterové herecké uchopenie. Xavier Sabata skúma svety Händlových darebákov a tyranov, ktorí boli neoddeliteľnou súčasťou jeho dramatickej a morálnej vízie. Sabatov hlas má náznak dekadencie, jeho koloratúrna interpretácia sa snaží zlu porozumieť, tak ako to očakával od svojich umelcov aj samotný Händel. V náročnom hodinovom programe Sabato potvrdil svoju dominanciu medzi najlepšími svetovými kontratenormi.

Xavier Sabata – Händel a his Bad Guys live in Bratislava 2014


 

Organizátori sa už dlhé roky pohrávali s myšlienkou priniesť na festival film so živou hudobnou projekciou. Aj, keď tento nápad nie je ničím originálny, keďže len na Slovensku bolo uvedených niekoľko podobných projektov, uvedenie slávneho expresionistického hororu Upír Nosferatu je vždy výnimočnou udalosťou. Tým, že sa nezachovala pôvodná partitúra, jeho hudobné naštudovanie je vždy diferencované. Na jeho festivalom uvedení sa autorsky podieľal Vladislav “Slnko” Šarišský v interpretácii Viva Musica Orchester (Ján Kružliak, Milan Osadský, Boris Bóho, Štefan Bugala a ďalší).

Vladislav Šarišský – Nosferatu teaser


 

Nemecký režisér Friedrich W. Murnau v tejto snímke de facto stanovil základné piliere hororového žánru. Podarilo sa mu vybudovať stiesnenú atmosféru vďaka výnimočnej práci s kamerou  a životnému výkonu démonického Maxa Schrecka, o ktorom sa šepkalo, že sa venuje upírskym praktikám. Vladislav Šarišský sa snažil do filmových záberov hudobne explicitovať Murnaueho prácu so svetlom a tieňmi. Interpretáciu živého ansámblu doplnil Šarišský hrou na theremin. Na tento elektronický nástroj, ktorý vynašiel Lev Sergejevič Termen sa hrá bez priameho dotýkania. Je to veľmi náročné, keďže akékoľvek tóny sú vlastne v abstraktnom vizuálnom vnímaní a Šarišského navigoval stopercentne zosúladený sluch a hmat. Vladislav Šarišský úspešne adaptoval svoju extatickú hudbu, čím opäť raz oživil dávny nemý príbeh plný napätia a nenaplnenej lásky. Temná noc pokračovala v priestoroch kníhkupectva Gorila, kde sa mohli diváci s filmovým maratónom báť až do skorého rána, kedy už aj novodobí upíri chodia dávno spať.

Nosferatu – trailer


 

Desiaty ročník festivalu Viva Musica! opäť raz zamiešal nádherný svet vážnej hudby pre odborníkov aj laikov. Artificiálna hudba sa aj týmto spôsobom môže stať súčasťou všetkých spoločenských vrstiev a nezostať tak iba odťažitým akademickým svetom.

| autor: Daniel