ÚvodRecenzieRecenzie CDBambu - One Rifle Per Family

Bambu – One Rifle Per Family

Bambu - One Rifle Per Family
Bambu – One Rifle Per Family

| autor: Natália Machačková

Pre tých ktorí by to náhodou nevedeli Bambu je filipínsko- americky raper, ktorý je naozaj pánom svojho remesla.

Album One Rifle Per Family je jeho štvrtým sólovým počinom, ktorý istotne neostane bez povšimnutia na hudobnom poli. Bambu je typom rapera, ktorý má nozaj čo povedať hudobne aj textom, vracia su ku koreňom pravého hip hopu, ktorý sa nezaujíma len o ženské s tučnými riťami ale práve naopak dáva priestor na diskusiu o celospoločenských, ale aj súkromných problémoch. Jeho devízou je to, že dokáže buď autobiografický alebo vymyslený príbeh pretransformovať na dokonalý text a vytvoriť skladbu, ktorá vás donúti premýšľať.

Album obsahuje až 20 trackov, ale popravde by sa dal rozložiť do akýchsi troch častí, pretože ako celkové dielo je nesúrodý a skor znie ako tri rôzne kompilácie vydané súčasne. Ale to sa dá odpustiť, pretože každá pieseň sa dotýka zaujímavej témy spoločnosti, politiky a sociálnej stánky, emigrácie a rôznych iných podôb ľudských životov.

Prvých päť trackov sú štýlovo bližšie k hip-hopovému new school, textami sa dotýka sociálnej revolucie, peňazí, politiky a slobody človeka. Práve týmito prvými trackmi si získal prirovnanie, že je novodobý Mos Def, Nas, či Public Enemy. Mladá nová krv, ktorá má čo povedať a ktorú hip hop pri svojom terajšom umeleckom úpadku potrebuje.

Jedným z významných a prelomových trackov je Books v ktorom spolupracuje s Prometheusom Brownom. Už názov tracku ukazuje, že je to pocta knihám, ako prostriedku budovania človeka. Tu sa presúvame v podstate k druhej časti albumu, ktorá je melancholická a old schoolovo ladená.

Ďalšie tracky ktoré nasledujú je intro Kid s detským rapom a dva songy s osobným odkazom pre oboch svojich rodičov. Song Moms sa netýka len vyjadrením vzťahu samotného Bambua k svojej mame, ale v druhej časti sa s neho stáva feministická óda a vyjadrenie podpory právam žien a boj proti zneužívaniu žien ako tovaru. Track je doplnený o trefné komentáre jeho matky, ktoré uplne umocňujú atmosferu celej skladby.

Bambu – Moms

Tretia časť albumu začína skladbou Upset to Setup, ktorá sa zoberá brutalitou, ktorá nás obklopuje. Skladba Massacre je zameraná na udalosti, ktoré nám médiá servírujú už od skorého ranného vysielania. Kritizuje žurnalistov, ktorí bez emocií nakrútia čo najhroznejšie zábery, len aby šokovali. Ďalšie tracky su zmerané textami na bombové útoky, či policajný teror. Čerešničkou na torte je posledná skladba Where You From, ktorý rozoberá prisťahovalectvom a multikulturalizmus v U.S.A.

Bambu s Rocky Riverom – Rent Money

Celý album je v kvalitným hip hopovým dielom, ktoré vyniká zmysluplnými textami a zaujímavou zmesou 90 bpm tempa. Je zástúpený hosťami ako Prometheus Brown (Blue Scholars), Sick Jacken (Psycho Realm), Dumbfoundead and Killer Mike, ako aj medzinárodne známi Drunken Tiger JK (Južná Kórea), Omar Offendum (Boston/Sýria) and Gloc9. V celom albume hudba samozrejme nezaostáva za textami, ale prijemne ju dopĺňa, takže ak nie ste v hovorovej angličtine s filipínskym prízvukom zdatní aj tak si prídete na svoje.