8.6 C
Slovakia
pondelok, 21 septembra, 2020
Home Reporty Joachim Witt zahalil Berlín do gotickej aury

Joachim Witt zahalil Berlín do gotickej aury

autor: Daniel Hevier ml; interpret: Joachim Witt and Band; 26.01.2019; Heimathafen Neukölln; Berlín

Charizmatický nemecký umelec Joachim Witt pokračuje vo svojom turné, v ktorom prepojil gotiku s neoklasicizmom. Jeho zastavenie v berlínskom divadle bolo viac než len symbolické.

Veľká osobnosť nemeckej hudby. Herec, hudobník a rozprávač príbehov o nešťastnej láske zamotanej v pavučine temných a melancholických aranžmánov. Z ponuky organizátorov festivalu Gothic Meets Klassik spraviť koncert s orchestrom vyťažil Joachim Witt nápad na živé nahranie albumu nasledované veľkým koncertným turné.

Počas neho koncertoval v tých najlepších sálach, vrátane ultramodernej Hamburskej filharmónie. Zavítal aj do Berlína. Do mesta, ktoré v osemdesiatych rokoch žilo prítomnosťou Davida Bowieho, new wave a krautrocku, ktorého súčasťou bol aj Joachim Witt.

Jeho skupina Duesenberg vydala tri albumy a on z nej prestúpil na sólovú kariéru, v ktorej nahral ďalších šestnásť albumov. Joachim je vitálnym umelcom, ktorý ani v blížiacej sa sedemdesiatke nepoľavuje a nepôsobí unaveným dojmom. Pôvabné rustikálne divadlo Heimathafen Neukölln sa stalo pôsobiskom jeho démonického hlasu meniaceho sa z rozprávačského štýlu do revu v úvodnej skladbe Dämon.

Joachim Witt – Dämon

Do aranžmánov jemne zapletená elektrická gitara posúvala dej, o zvyšok sa postaralo sláčikové kvarteto, klávesy a bicie nástroje. Inštrumentácia vychádzala z neoklasicizmu a z nemeckej piesňovej tradície utkanej Robertom Schumannom. Je pravda, že gitara bola nenápadná, hoci určovala mnohé motívy a držala štruktúru pevne pohromade, ale dynamiku a farebnosť rozvíjalo kvarteto hudobníčok. Na zmieňovanom festivale Gothic Meets Klassik si Witt vyskúšal koncert s veľkým ansámblom, tentoraz sa komornejšie zoskupenie prispôsobil menšej divadelnej scéne, hoci atmosféra bola rovnako živelná, ako býva na festivaloch. 

Joachim Witt – Refugium album trailer

Pred publikom sa obľúbený nemecký spevák s faustovským cítením dostatočne emočne odhalil. Žiaden odťažitý dojem, ako by si mohla situácia z tak náročného projektu vyžadovať. Uvoľnený prejav s nemčinou na najvyššej úrovni z úst rozprávača, ktorý počas koncertu rozprával, zabával a niekedy si išiel aj poriadne mimo rámec. Napríklad, keď pohotovo a situačne zareagoval na voľné miesto v prvom rade s tým, že nemá rád v živote nekompletnosť a vyzval, či si tam nechce niekto sadnúť.

Kým predchádzajúci album Rübezahl nazvali kritici hudobnou búrkou, projekt Refugium je skôr lyrickou odpoveďou na hnutie Sturm und Drang. Joachimm sa postavil do láskou sklamaného epika. Takto sa cítil Schumann, Schubert aj Geothe, ktorí bojovali so spoločnosťou o svoj individualizmus.

Joachim Witt zelektrizoval nadšené publikum ucelenou kolekciou skladieb v industriálnom, gotickom a neoklasicistickom prevedení. Napriek tomu, alebo možno vďaka tomu, že svoj démonický zjav a prejav nezaťažil aurou neprístupnosti, išlo o naozaj pozoruhodný umelecký zážitok presahujúci formu koncertu.