8.6 C
Slovakia
nedeľa, 8 decembra, 2024
spot_img
ÚvodNovinkyAko správne ozvučiť – zvukársky workshop v MMC

Ako správne ozvučiť – zvukársky workshop v MMC

Ako správne ozvučiť – zvukársky workshop v MMC
Ako správne ozvučiť – zvukársky workshop v MMC / photo by: Denis Kollár / Musicpress.sk

Majestic Music Club patrí k najväčším hudobným klubom na Slovensku. Počas trinásťročnej existencie tu hostil množstvo zahraničných a slovenských interpretov, ktorí klub vyhľadávali predovšetkým pre ich technické vybavenie a odborný personál. MMC sa rozhodli svoje praktické a cenné skúsenosti odovzdávať v rámci svojich vzdelávacích aktivít. Jednou z nich je workshop „Ako správne ozvučiť“.

Vznik Majestic Music Club (MMC) sa datuje na rok 2008, kedy jeho majitelia prevzali priestor bývalého kina YMCA a hudobného klubu BABYLON. Odvtedy sa stal domovom mnohých podujatí, koncertov, festivalov, krstov, čítačiek, divadiel – hostiteľom viacerých lokálnych a zahraničných promotérskych značiek. Slovenskí interpreti tu organizovali svoje krsty (Fallgrapp, Katarzia, Nocadeň, Katka Korček..), spomienkové akcie (Collegium Musicum, Dežo Ursiny 70, Fedor Frešo..) a spomienkové návraty (Dark). Uskutočnilo sa tu viac ako 500 kultúrnych a umeleckých podujatí, z ktorých mnohé zorganizoval, alebo spoluorganizoval MMC., ktorý sa stal držiteľom výročných ocenení ZAI za klub MMC v rokoch 2017, 2018, 2019 s najväčším ziskom od odbornej komisie. Jeho spolumajiteľ Juraj Ryban je spolu zakladajúcim členom Asociácie hudobných klubov Slovenska.

Už trinásť rokov pripravuje MMC vo vlastnej réžii a v spolupráci s domácimi a zahraničnými promotérmi svoj celoročný program, v ktorom je zastúpená hudobná produkcia rôznorodých žánrov (alternatívny rock, indie, subkultúrne štýly, progresívny rock, elektronika). V posledných rokoch sa dramaturgia rozšírila o divadlo, stand up, vernisáže a výstavy, charitatívne podujatia, konferencie, odovzdávanie ocenení ZAI. Svojou kapacitou (900 miest na státie) patrí k najväčším klubom na Slovensku, pričom strategickou polohou (blízko pre domácich aj zahraničných návštevníkov) patrí k hlavným kultúrnym priestorom v Bratislave – sídliac v historickej pamiatkovej multifunkčnej budove navrhnutej architektmi Jiřím Grossmannom a Alojzom Balánom.

Množstvo vypredaných podujatí malo za následok zväčšenie priestoru a zvýšenie komfortu, vylepšenie svetelného vybavenia a ozvučovacej techniky a ďalšie interiérové zmeny, tak aby uspokojil náročnejšie publikum. Lenže potom prišla pandémia a rokmi úročený kapitál a investície sa razom prepadli do oprávnených obáv o existenciu tohto priestoru. Klub síce prišiel o značnú časť svojich príjmov, ale podarilo sa mu konsolidovať a prežiť túto ujmu.  

Postupný návrat klubového diváka pri neustálych obmedzeniach je teraz otázny z viacerých faktorov. Posledné koncerty však ukazujú, že by nemusel prísť až taký dramatický odliv. Isté však je, že časť publika sa do hudobných klubov tak skoro nevráti. O ten zvyšok musia kluby zabojovať v ťažkom konkurenčnom boji. Preto sa rozhodli v MMC oživiť svoju dramaturgiu a rozšíriť svoj program o ďalšie kultúrno-vzdelávacie aktivity. Zároveň tým chceli naplno využiť svoju techniku a odborný personál pri odovzdávaní skúseností mladým ľuďom, ktorí by raz mohli nájsť uplatnenie v tomto segmente.

Prvý takýto vzdelávací workshop s názvom „Ako správne ozvučiť I.“ uviedol rôznorodú skupinu záujemcov (študenti hudby na UKF v Nitre, nadšencov v oblasti tvorby koncertného zvuku, ako aj profesionálov zvedavých na prácu s analógovým mixpultom tohto priestoru) do samostatnej kategórie v práci so zvukom – koncertné ozvučenie. Zvukový majster kultúrneho priestoru MMC, Viliam Štrba im ukázal ako vyzerá technický rider kapiel, čo všetko musí ako zvukár zabezpečiť a čo už je skôr úlohou rentalových spoločností alebo samotného organizátora koncertu. Zúčastnených povodil po javisku, ukázal im nakáblovanie pódiá a nastavenie mikrofónov. Nasledovalo samotné ozvučovanie, ktoré prebiehalo na analógovom zvukárskom pulte, pričom bola k dispozícii štvorčlenná kapela GUNS N‘ ROSES Tribute Slovakia (spevy, bicie, gitary, basgitara), ktorú zvukár spoločne s účastníkmi workshopu nazvučili.

Práca s ozvučením koncertov nie je iba technická záležitosť, lebo záujemcovia o túto technicky pridruženú profesiu musia aktívne pristupovať aj k reflexii interpretačného umenia – pochopiť celý rad interpretačných záležitostí, vedieť ozvučiť jednotlivé nástroje, pridať im rozličné efekty, vedieť pracovať s koncertným priestorom, ako aj s konkrétnym technickým riderom, no taktiež citlivo vnímať potreby samotných umelcov v afektívnom prenose na publikum.

Po odznení pandémie bude nesmierne dôležité mať odborne vyškolený personál v oblasti ozvučenia živých koncertov, keďže z toho čerpá celá umelecká obec a hudobná scéna. Pretože časť profesionálov sa už rekvalifikovala na inú profesiu, bude nesmierne potrebné pracovať s mladou generáciou, ktorá by mohla zaujať ich miesto.

Ako zaznelo z vyjadrení V. Štrbu aj samotných študentov – koncertné ozvučenie je nesmierne náročnou činnosťou, kde sú tým najdôležitejším nástrojom vlastné uši. Ďalšie veci sa dajú naučiť, ale je rovnako potrebné neustále držať krok s dobou a zdokonalovať sa. V tomto smere majú podobné vzdelávacie aktivity veľký zmysel.

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img