8.6 C
Slovakia
streda, 16 júla, 2025
spot_img
ÚvodReportyPohoda prekonala všetky prekážky a zažila najlepší ročník I. časť (štvrtkový program)
spot_img

Pohoda prekonala všetky prekážky a zažila najlepší ročník I. časť (štvrtkový program)

Pohoda 2025 photo by Marek Bučko
Pohoda 2025 photo by Marek Bučko

Najsilnejší ročník Pohody sa udial najmä kvôli vynikajúcej dramaturgii, skvelej organizačnej práci a nesmierne priateľskej, až rodinnej atmosfére, ktorú sa podarilo zachovať aj pri takmer vypredanom festivale. Veľké zadosťučinenie prišlo po sérii nie až tak vydarených ročníkov – zapríčinené vinou pandémie, nie najlepšou voľbou pri výbere headlinerov, aj vyčíňaním prírodných živlov. To všetko zapríčinilo, že sa Pohoda otriasla v základoch a musela prehodnotiť, čo ďalej. Podržali ju partneri, investori, dodávatelia, no najmä samotní fanúšikovia a organizátori sa im za to poďakovali tým najlepším ročníkom v histórii festivalu.

Štvrtok bol už plnohodnotným dňom, kedy po príchode do areálu nasledovalo jemné aklimatizovanie, aby už v podvečerných hodinách prišla prvá voľba v rybníku nezávislej slovenskej scény – ísť na dravé šťuky Berlin Manson alebo na skúsených kaprov Chiki Liki Tu-A. Kto si zvolil BM, nezostal sklamaný, hoci minulý rok to malo väčšiu energiu a zdá sa, že na väčší stage im ešte niečo chýba.

Neverte rockovým hviezdam, sú to tí istí ľudia ako vy – tak znelo ich hlavné posolstvo. Nikto nie je nadčlovek – ani americký rapper s 24 Grammy (narážka na nedávne pozvanie Ye), ani tí s majákmi a ich pominuteľnosťou. Berlin Manson sa pomaly posúvajú od post punkového prejavu Molchat Doma, ktorý tiež vyrástli na veľké pódiá, k väčšej hudobnej rozmanitosti, v ktorej sa im darí zachovávať klubovú autenticitu.

Pre Ninu Kohout to bol ďalší prelomový koncert – pôvodne mala hrať pred Massive Attack, s ktorými ju spája triphopová melancholická spevnosť aj rafinované miešanie žánrov. Vytvára podobne komplexný divácky zážitok ako MA – od aranžmánov, cez vizualizáciu, až po samotný prejav interpretky–skladateľky–producentky. Najlepšie sa to ukázalo v najnovšom singli Memoir so saxofónovým rytmickým súzvukom Petra Kohouta v dialógu otca s dcérou.

Nie sú to jednoduché ani prvoplánové melódie. Ninin vokál v nich pláva s ľahkosťou a naberá na intenzite. A to je niečo, čo môže zaujať aj v zahraničí – podobne ako islandská hudba, ktorá tiež nie je prvoplánová, no presadila sa vo svete.

Motívy zo slovenského folklóru vyčnievajú aj z tvorby Fallgrapp, ktoré naživo zazneli tiež so sláčikmi v podobe Spectrum Quartett. Výrazný hlas Nory Ibsen v kombinácii s produkciou Jureša Líšku ukázali, ukázali, že slovenské nápevy veľmi dobre fungujú s elektronickými podkladmi.

Kto mal chuť na niečo tanečnejšie, tak sa uvoľnil pri Magdalena Bay, ktorých synthpop preniká čoraz viac do svetových hitparád.

Pri nešťastnom vypadnutí Massive Attack z dôvodu choroby sa mohlo zdať, že festival už nemôže postihnúť nič horšie. Nájsť náhradu takéhoto formátu len dva dni pred začiatkom je takmer nemožná úloha. V minulosti sa podobné situácie riešili napríklad presunutím menších kapiel na hlavné pódium – tentoraz by sa to však vysvetľovalo podstatne ťažšie.

V zákulisí aj medzi fanúšikmi sa začalo špekulovať, ktoré kapely by mohli mať geograficky blízko k Trenčínu a či by Pohoda mohla zapadnúť do ich logistických plánov. Zaznievali mená ako Nine Inch Nails, Bloc Party či Muse – viacerí z týchto interpretov totiž vystupovali na španielskom festivale Mad Cool, ktorý sa koná v rovnakom termíne ako Pohoda.

Len občas sa mihlo meno Damona Albarna, ktorý so svojím projektom Africa Express vystúpil v Budapešti s veľkým úspechom len štyri dni pred štvrtkovým programom na Pohode. Všetky okolnosti sa spojili do jedného celku: úsilie organizačného tímu, ústretovosť agenta aj nadšenie samotného Albarna, ktorý účasť potvrdil vetou: „Poďme to urobiť!“ Odmenou za túto dôveru bol najlepší koncert AE, aký na tomto turné odohrali.

Päťdesiatčlenný ansámbel spájajúci umelcov z Afriky, Strednej Ameriky a Európy sa na scéne striedal v jednotlivých číslach, ktoré postupne gradovali. Technické problémy s mikrofónmi síce utlmili niektoré vokálne pasáže – najmä pre tých v zadných radoch – no situácia sa postupne zlepšila. V predných radoch sa publikum naladilo na rytmus a prebehol ním elektrizujúci prúd hudby sveta.

Pohoda má blízko k world music aj k búraniu hraníc medzi jednotlivými národmi, etnikami aj menšinami. Preto tento koncert dobre vystihol aj samotnú filozofiu festivalu. Prejavilo sa to pri coververzii Teardrop od Massive Attack, v ktorej zažiarila Luise Almaguer, ktorá v ten večer zaspievala až šesť skladieb.

Rozbehnutá párty pokračovala s francúzskym producentom a DJ-om Folamourom, ktorý priniesol elegantnú zmes houseu s nu-jazzovými, funkovými a soulovými prvkami – pripomínajúc atmosféru bratislavských Nu Spirit nocí.  

So záverom večera prišla zmena tempa aj nálady – lámanejšie, tvrdšie a industriálnejšie beaty v podaní poľskej producentky VTSS. Jej surové vrstvenie hluku a nepredvídateľné rytmy zaujímavo kontrastovali s predchádzajúcou groovy náladou. Ale aj o tom je Pohoda.

Pokračovanie nabudúce…

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img