8.6 C
Slovakia
nedeľa, 27 septembra, 2020
Home Reporty Slovenská špička, turecký klenot a funky nálada - BJD deň tretí -...

Slovenská špička, turecký klenot a funky nálada – BJD deň tretí – report

Posledný deň tohtoročných “džezákov”  priniesol špičku slovenskej džezovej interpretácie, ale aj nazrel do globálnej kuchyne európskeho džezu. Speváčka Lucia Lužinská a gitarista Boris Čellár ukázali svoju novú formáciu – Quintessence. V nej boli známi slovenskí džezmeni Peter Solárik, Juraj Griglák, Miro Poprádi a Ľudmila Štefániková. Dobre k nim zapadol slovinskí klavirista Gregor Ftičar. Boris Čellár je známy svojim vzťahom k džezovej tradícii a Lucia zas experimentmi s džezovým vokálom. Preto aj tento projekt mal byť akýmsi kompromisom medzi oboma snahami. Široké harmónie predostreli kultivovaný jazz. Vlastné kompozície prestriedali džezovými štandardmi od Coreu, Davisa, či Coltrana. Lužinská, ako bolo viac krát zdôraznené od organizátorov je jediná vyškolená slovenská džezová speváčka. Preto jej práca s dynamikou a rôzne vokálne nuancie sú formované odborníkmi. Často mení hlasové polohy, no najkrajšie vyznie jej hlas v nežnej podobe v takzvanom smooth jazze. Ale aj pri swingujúcom pulzovaní vie zo seba dostať maximum.

Spevák Pierre de Trégomain striedal francúzky a anglický prejav. Okrem vokálneho prednesu zaujal aj pohybovou zložkou. Jedno z najväčších a dopredu avizovaných prekvapení BJD bola Elif Caglar. Tento turecký klenot má neuveriteľný ohybný čistý hlas. Melódia bolo v ten okamih v absolútnom zovretí tejto tureckej šeherezády. Kvarteto v obsadení trúbka, klavír, kontrabas a bicie nástroje vytvorili harmonickú ilúziu orientu, ale aj špičkovú americkú džezovú produkciu. Elif sa pohrala s náladami skladieb a ešte viac zvýraznila pocity, ktoré z nich išli. Pomalé balady boli preto ešte pomalšie a baladickejšie. Čas sa v tej chvíli zastavil a každý tón bol dokonalo precítený. Koncert mal vyrovnanú hladinu a po pomalých úsekoch nasledovali rýchlejšie kompozície swingového alebo karibského charakteru. V jednej takejto skladbe “zasamplovala” hit Boba Marleyho v charakteristickom reggae vokále.

Záver BJD mal tanečnú náladu, ktorú priniesli Kool and the Gang. Hviezdna skupina má nespočetne veľa hitov, ktoré sú známe z rádií, filmov a párty. No Kool and the Gang nie sú mŕtvou skupinou dávnych hitov, ani atrakciou firemných večierkov. Dokazujú to aj aktuálnym turné, či koncertmi na zahraničných renomovaných festivalov. V Bratislave ukázali dve kapitoly zo svojej histórie a to klasické funky zo záveru šesťdesiatich rokov a skladby z 80. dekády kde spájali džezové nálady s popovým nádychom.  Už od začiatku koncertu pôsobili veľmi energicky. Prítomných ľudí hecovali, aby zabudli na stoličky v sále a tancom dali najavo svoje pocity. Partyslava razom nebol iba slogan z turistických reklám, ale realita.  Kool and the Gang chladné októbrové počasie vymietli z Incheby slnečnými skladbami. V nich dominovala rytmizovaná basgitara, unisono dychy a farebné falzety. Pomalé skladby boli v nepomere k tanečným a slúžili skôr k oddýchnutiu rozbehnutých muzikantov. Napriek tomu potešilo zaradenie veľkého hitu “Cherish”, kde dominoval spoločný vokál. V remixe skladieb k záveru koncertu rôznymi prechodmi( väčšia intenzita kláves, výraznejší vokál, tanec speváka) zvýraznili posun do ďalšej skladby.Funky nálada zostala až do konca koncertu a Kool and the Gang sa nedali dlho prosiť a zahrali ešte zopár skladieb, ako prídavok.